Ştiri

Sursa imaginii: diez.md

Postat de: trm.md

Ştiri / Economic

24 Ian. 2020 / 19:34

CC: Avia Invest a investit mai puţini bani în aeroport decât a încasat din taxa de modernizare percepută de la pasageri

A investit mai puţini bani în Aeroportul Internaţional Chişinău, decât a încasat din taxa de modernizare percepută de la pasageri. Un raport al Curţii de Conturi arată că, în ultimii şase ani de la concesionare, Avia Invest a încasat 1 miliard 221 de milioane de lei din taxa de modernizare, cu 11 milioane de lei mai mult decât investiţiile realizate. Între achiziţiile de lux se regăseşte un automobil blindat de aproape 10 milioane de lei. Raportul auditorilor mai relevă că lucrările de modernizare s-au desfăşurat în paralel cu cele de proiectare, fapt interzis de legislaţia Republicii Moldova. Totodată, compania nu a putut prezenta Curţii de Conturi pachetul integral de documente, relatează Moldova 1.

„Proiectele investiţionale în construcţii au demarat în lipsa documentaţiei de diviz, ceea ce determina incertitudini privind conformitatea şi realitatea procedurilor de achiziţie a lucrărilor executate. Misiunea a constat neconformităţi privind stabilirea taxelor aeroportuare determinarea plăţilor de închirie a bunurilor de proprietate publică, colectarea plăţilor pentru utilizarea infrastructurii AIC”, a declarat auditorul Curţii de Conturi, Sergiu Ştirbu.

Mai mult, compania ar fi ratat venituri pentru ca a acordat în avans unor firme peste 1,7 miliarde de lei.

„Concomitent cu contractarea împrumuturilor de către Avia Invest cu o dobândă de până la 14, 5%. Avansurile acordate în perioada acestor ani depăşesc 1,7 miliarde lei, iar veniturile ratate se cifrează la 370 de milioane de lei. Aici se mai adaugă zeci de milioane utilizate în scopuri filantropice, sponsorizări”, a menţionat auditorul Curţii de Conturi, Andrei Munteanu.

Reprezentanţii Agenţiei Proprietăţii Publice spun că au atenţionat concesionarul în privinţa oferirii acestor împrumuturi.

„Compania concesională spunând un motiv că tehnologic nu este posibil să îndeplinească condiţiile contractului în care este stipulat că investiţiile trebuie să fie efectuate în doi ani de zile, iar lucrările durează un timp cu mult mai mare şi ei sunt nevoiţi să facă investiţiile în avans ulterior în termen de patru ani să dea în exploatare acestor lucrări”, a menţionat şeful de direcţiei, Maria Şendrilă.

Fostul director al Avia Invest, Petru Jardan, recunoaşte că din cele 45 de milioane de euro care urmau să fie investite în primii patru ani - 20 de milioane de euro sunt împrumuturi, iar o mare parte sunt bani veniţi din taxele aeroportuare.

„Atâta timp cât Avia Invest a generat în aceşti doi ani venituri mai mari decât cele aşteptate în master plan, respectiv, nu a mai fost injectaţi bani. Au fost utilizaţi banii din activitatea operaţională”, a declarat directorul Avia Invest, Petru Jardan.

Auditorii nu au trecut cu vederea nici achiziţiile de lux, printre care un automobil de aproape 10 milioane de lei.

„Această maşină este desigur de clasa lux şi dacă să vorbim de părerea mea atunci în viitor nu cred că astfel de cumpărături vor mai fi”, a declarat directorul general al Avia Invest, Boris Salov.

Preşedintele Curţii de Conturi susţine că reprezentanţii ai 10 instituţii ale statului, care fac parte din comisia de monitorizare, nu şi-au îndeplinit obligaţia de a apăra interesele statului.

„Se formează impresia că instituţiile statului, care sunt unite logic într-un singur organ, care trebuie să supravegheze implementarea acestui proiect de PPP, în realitate acţionează sporadic segmentat. Oameni buni, haideţi să  nu uitam că indiferent de forma în care se folosesc aceste active, ele ramân proprietate a statului”, a menţionat preşedintele Curţii de Conturi, Marian Lupu.

Amintim că, Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune în 2013 companiei Avia Invest, controlată de Ilan Şor. Ulterior aceasta şi-a schimbat de mai multe ori proprietarii, fără a se cunoaşte beneficiarul real. Anul trecut, o comisie parlamentară de anchetă a constatat mai multe încălcări la concesionarea Aeroportului. Potrivit hotărârii Parlamentului, Guvernul urmează să anuleze contractului de concesiune a acestui obiectiv de importanţă strategică.

 

 

Comentarii