Ştiri

Sursa imaginii:

Postat de: trm.md

Ştiri / Social

01 Mar. 2021 / 15:38

Criza de la Calea Ferată a Moldovei se agravează

Criza pandemică pune pe brânci una dintre cele mai importante întreprinderi de stat. Începând cu 1 martie şi timp de două săptămâni, angajaţii întreprinderii de stat Calea Ferată a Moldovei (CFM) vor fi în şomaj tehnic din cauza pandemiei, transmite Mesager. În această perioadă, lucrătorii feroviari vor primi doar 75 la sută din salariu.

Angajaţii CFM spun însă că nu ştiu când vor primi aceşti bani, întrucât de mai bine de trei luni nu şi-au văzut lefurile. Chiar şi aşa, aceştia trăiesc cu teama că în orice moment ar putea rămâne fără un loc de muncă. Pe de altă parte, conducerea întreprinderii spune că are planuri de dezvoltare a acestui sector.

Oxana Moraru a absolvit acum 20 de ani Colegiul Tehnic Feroviar din Bălţi, iar de atunci lucrează la staţia de trenuri din comuna Sipoteni, Călăraşi. "Deocamdată trenurile circulă, nu este niciun ordin ca să fie sistată circulaţia. Totuşi, mai multă lume a ajuns în şomaj tehnic. Au rămas doar cei care lucrează în ture de zi şi noapte la gări", a menţionat femeia.  

Printre angajaţii CFM aflaţi deja în şomaj se numără şi Sergiu Trivan din aceeaşi localitate. Bărbatul spune că situaţia i-a afectat mult bugetul familiei. "Calea ferată întotdeauna a fost o întreprindere strategică importantă. Acum funcţionăm, dar în şomaj tehnic, conform unui program redus. Ne-au micşorat norma de muncă, ceea ce nu e bine", a adăugat muncitorul.   

Oamenii din Călăraşi spun că folosesc trenul, întrucât este cel mai ieftin mijloc de transport.

"Este multă lume din sat de la noi care călătoreşte. Se duc la lucru dimineaţa, iar seara se întorc"; "Unii pleacă la lucru, alţii au poate alte necesităţi".

Potrivit autorităţilor publice locale, în jur de 300-400 de oameni folosesc zilnic trenul pentru a se deplasa din Călăraşi spre Chişinău. Astfel, fiind o cursă suprasolicitată, garnitura nu asigură un număr suficent de locuri.

Primarul comunei Sipoteni, Vasile Raţă, spune că cele patru vagoane care în prezent sunt puse în circulaţie nu sunt suficiente, însă deocamdată o altă soluţie nu este. "Dat fiind situaţia critică de la întreprindere, suntem mulţumiţi şi de cele patru vagoane, chiar dacă lumea merge deseori şi în picioare până la Chişinău. Ei se mângâie cu gândul că au un transport", a menţionat primarul satului.  

Directorul general interimar al CFM, Adrian Onceanu, a refuzat să comenteze situaţia. Anterior însă, în cadrul unui briefing de presă, conducerea CFM a dat asigurări că, dacă nu vor fi create piedici artificiale, "instituţia va reveni pe un făgaş normal de dezvoltare". "Dar faceţi în aşa fel încât grija manifestată faţă de CFM să fie un impuls suplimentar, dar nu o piedică în asigurarea unui prezent şi viitor demn întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova", a declarat atunci presei Vitalie Mucan, prim-vicedirector CFM.

Anterior, în unele raioane, lucrătorii căilor ferate au ieşit la protest, nemulţumiţi că nu şi-au primit salariile. Datoriile CFM faţă de angajaţi depăşesc suma de 60 milioane de lei. Conducerea companiei atribuie acest lucru faptului că, din cauza crizei pandemice, volumul traficului de pasageri şi mărfuri a scăzut.

Comentarii