Ştiri

Sursa imaginii: imagine simbol

Postat de: Ilie Pîrvan

Ştiri / Regional

09 Apr. 2021 / 12:18

Rezina: În lipsa unei centuri de ocolire a oraşului, camioanele distrug casele oamenilor

De mai bine de câteva decenii, drumul principal din oraşul Rezina este distrus văzând cu ochii. Astfel, în lipsa unei centuri de ocolire a oraşului, maşinile de mare tonaj care pleacă spre uzinele de ciment şi cea metalurgică din oraş, dar şi din Râbniţa, circulă chiar prin centrul localităţii. Autorităţile susţin că singura soluţie ar fi renovarea integrală a drumului de ocolire, care este într-o stare dezastruoasă. Bani pentru asemenea lucrări nu sunt, iar primăria cere ajutor de la autorităţile centrale, relatează Moldova 1.


Igor Şveţ locuieşte de 30 de ani în oraşul Rezina. Bărbatul spune că din cauza vibraţiilor produse de circulaţia camioanelor, pereţii casei sale au început să crape.

„În tot anul ne străduim să facem ceva frumos la casă. Câţiva ani în urmă am făcut parcela aceasta de gard şi uitaţi-vă cum cade şi tencuiala, şi tot ce am pus să fie frumos. Uitaţi-vă cum crapă şi garajul”, spune bărbatul.

Şi alţi oameni susţin că maşinile de mare tonaj care trec prin oraş spre cele trei uzine le strică drumurile şi le dărâmă casele.

„Ar fi bine ca drumul de ocolire să fie renovat, deoarece oamenii care trăiesc în regiune au parte de praf, zgomot şi gaze de eşapament într-o cantitate mare.”

„Pereţii casei crapă, de la maşini după cum vedeţi, sunteţi de faţă, dar noaptea ei merg cu mai mare viteză.”

„Praf, zgomot insuportabil şi distrug chiar şi drumurile”, afirmă oamenii.

Şoferii camioanelor le dau dreptate localnicilor, întrucât şi ei sunt nemulţumiţi.

„E foarte greu pe acest drum, ne ia foarte mult timp să-l parcurgem, dar şi camioanele se strică.”

Rezina este tranzitată zilnic de aproximativ 450 de autocamioane de mare tonaj. Potrivit primarul oraşului, Simion Tatarov, încă în perioada sovietică au început lucrările de construcţie a unui drum de ocolire a localităţii. Acestea au fost suspendate însă în 1991 şi, chiar dacă există întreaga documentaţie de proiect şi expertiza tehnică, surse financiare pentru a beneficia de un asemenea drum de ocolire nu sunt.

„În oraş avem opt agenţi economici care prestează servicii de transport de ciment şi profile metalice. Ei plătesc taxe şi ei vor să aibă drumuri. Traseul care ocoleşte oraşul şi este socotit drum de centură este o cale de acces la două cooperative de garaje. El nu este totuşi drum de centură, nu ar putea să circule pe el un număr atât de mare de mijloace de transport”, menţionează primarul Simion Tatarov.

Pe de altă parte, reprezentanţii Ministerului Economiei şi Infrastructurii Drumurilor spun că de fapt autorităţile locale sunt responsabile de construcţia drumului de centură.

„Urmează ei să identifice sursele, să-şi mobilizeze toate posibilităţile financiare pe care le au şi să amenajeze acest drum de ocolire. Sunt mai multe fonduri. Chiar şi în conlucrare cu băncile internaţionale pot să atragă fonduri pentru amenajarea acestui drum de ocolire care se vrea făcut, dar în acest moment întreţinerea şi reparaţia este pe seama autorităţilor locale”, subliniază Radu Rogovei, şef de direcţie la Ministerul Economiei.

Construcţia drumului de ocolire a oraşului Rezina este estimată la aproximativ 50 de milioane de lei.

 

Comentarii