Ştiri

Sursa imaginii: capital.md

Postat de: Mihaela Bucatari

Ştiri / Economic

25 Apr. 2019 / 14:06

Creşterea competitivităţii întreprinderilor autohtone moldoveneşti, scopul unei campanii lansate de Agenţia de Investiţii şi UE

Timp de un an, antreprenorii moldoveni vor fi asistaţi de către Agenţia de Investiţii şi UE în accesarea pieţelor europene. Astăzi a fost lansat Programul „Export Morning” care are drept scop creşterea competitivităţii întreprinderilor autohtone. Prima sesiune de informare a fost dedicată României, relatează Moldova 1.

Pentru antreprenori, semnarea în 2014 a Acordului de liber schimb cu UE a fost o oportunitate de creştere a afacerii. Igor Golban a început să exporte în România nuci şi migdale în anul 2012, ulterior s-a extins, iar în ultimii 2 ani, exportă şi uleiuri obţinute prin presare la rece, fulgi, făină degresată şi cătină. Toate produsele sunt certificate ECO.

„Pentru noi, piaţa României este o piaţă foarte valoroasă, foarte importantă, care, produsele noastre îşi au locul şi merită să fie pe piaţa din România, fiindcă noi avem creşteri, putem să creştem, atâta ca volumuri, cât putem să rămână aici, plus valoare, în Republica Moldova”, a declarat antreprenorului, Igor Golban.

Programul „Export Morning” este adresat întreprinderilor care deja exportă în UE, dar şi celor care sunt interesate să-şi promoveze produsele pe piaţa europeană.

„Începând cu anul trecut, am participat şi noi la programele cu agenţia şi atunci am văzut că este cu mult mai uşor atunci când ai un sprijin, când ai unde să dai o întrebare, şi exportul a devenit o plăcere”, a spus directorul unei companii de cosmetice, Maria Borta.

„Pentru a evita greşelile şi ca să nu pierdem timp, am hotărât să ne adresăm Agenţiei de Investiţii. Acest curs este foarte util, cunoaştem legislaţia, procedura de certificare şi de export. Suntem recunoscători, cred că vom putea prezenta Republica Moldova într-o lumină pozitivă”, a spus antreprenoarea, Ecaterina Rudico.

Antreprenorii vor participa la 12 sesiuni de informare. Companiile vor fi ajutate să-şi găsească parteneri sau să ajungă direct la consumatorul final.

„Consumatorul român este la fel în 4 din 10 cazuri, posesor şi a unei maşini, preferă tot mai mult să îşi cumpere produsele în mediul online, ceea ce înseamnă că şi exportatorii şi producătorii noştri trebuie să fie atenţi la acest canal de vânzări, atunci când merge vorba despre produsele de uz casnic, produsele alimentare”, a menţionat expertul Andrei Crigan.

„Acest program vizează o serie de acţiuni în cadrul cărora, vor fi abordate pieţele pe rând către care Republica Moldova are acţiuni de export, prin prisma informaţiei foarte ample despre acele pieţe, prin prisma pieţei cu amănuntul, prin prisma vânzărilor B2B, B2C”, a menţionat directorul Agenţiei de Investiţii, Rodica Verbeniuc.

„Astăzi, doi din fiecare trei euro, care vin în Republica Moldova din exporturi, provin din pieţele Uniunii Europene, dar există încă potenţial mare”,a declarat Ambasadorul UE în Republica Moldova, Peter Mihalko.

Programul „Export Morning” este organizat în parteneriat cu proiectul Uniunii Europene „Vizibilitate şi comunicare pentru acţiunile referitoare la implementarea Acordului de Asociere şi a Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător”.

În anul 2018, România a fost principala piaţă de desfacere pentru Republica Moldova, cu o cotă de aproape 30 la sută. În comparaţie cu livrările realizate în Rusia, cea mai mare piaţă din est, valoarea exporturilor în România este de 3,5 ori mai mare.

Anul trecut, Moldova a exportat produse în sumă de 2,7 miliarde de dolari, cu 11% mai mult decât în 2017.

Comentarii