Ştiri

Sursa imaginii:

Postat de: trm.md

Ştiri / Diaspora

01 Iul. 2020 / 09:00

Corina Cojocaru: Nu m-aş fi gândit că voi putea preda gramatica limbii franceze

În Franţa, relaxarea restricţiilor impuse de autorităţi cu scopul de a proteja populaţia de contaminare cu noul Coronavirus a început încă la mijlocul lui mai. A fost relansată economia, iar proprietarii de cafenele şi restaurante au deschis uşile pentru clienţi. A urmat redeschiderea treptată a şcolilor, iar elevii sunt obligaţi să respecte recomandări destul de serioase. În timp ce în Moldova vacanţa e în toi, în şcolile din Franţa lecţiile se desfăşoară după program. Cum a fost prima zi de şcoală pe timp pandemie pentru Doina, fetiţa Corinei Cojocaru, jurnalistă stabiltă la Paris, vom afla din emisiunea „Scrisori pentru Acasă”, realizată de Oxana Gherman Roşca.

Franţa se numără printre primele ţări europene care au început să renunţe la restricţiile impuse pentru a preveni contaminarea cu noul virus a populaţiei. Odată cu relansarea economiei, în această ţară au fost redeschise şi şcolile. Acest lucru s-a produs treptat. Elevii au revenit în Instituţiile de învăţământ. În Franţa, sistemul educaţional are o altă structură şi anul de învăţământ e diferit ca şi durată decât cel din Republica Moldova.



„După prima zi de şcoală, mi-a spus că a fost complicat din cauza că sunt restricţionaţi, trebuie să fie atenţi pe unde umblă, pe ce pun mâna. Fiecare clasă are oră specială când intră în şcoală. Fiecare profesor are ora sa când îşi ia elevii după care intră în curte şi îşi spală mâinile. În clasă sunt aşezaţi câte unul în bancă, rechizitele sunt semnate. În regulament era specificat că, dacă un creion nu este semnat şi cade jos, atunci nimeni nu are voie să-l ridice. La cantină, masa este servită în recipiente de o singură folosinţă. La recreaţie ies doar câte două clase. Terenul de joacă e împărţit în două pătrate mari şi clasele nu au voie să interacţioneze între ele”, povesteşte Corina Cojocaru, jurnalista stabiltă la Paris.

În Franţa, în instituţiile de învăţământ elevii nu sunt obligaţi să poarte măşti, iar în timpul orelor, părinţii nu au voie să discute cu profesorii şi să intre în curtea şcolii.

„Cu profesorii nu avem voie să discutăm decât prin email. Pe teritoriul şcolii nu intră niciun părinte, aşteptăm copiii la poartă. Şi până acum era acest regulament, dar acum e mai strict. Dacă avem nevoie să discutăm cu profesorul, atunci o facem în bază de programare”, povesteşte Corina Cojocaru.


În perioada în care copiii au fost izolaţi la domiciliu, Doina şi Corina s-au descurcat de minune. Doina era printre elevii care a însuşit cel mai bine materia şi a îndeplinit toate cerinţele pentru acasă.

„Eram atentă la temele pentru acasă, împreună făceam lecţiile. Profesoara o lăuda pe Doina, care era printre puţinii elevi care îşi făceau toate temele. Eu am învăţat să fiu profesoară de clasele primare şi niciodată nu m-aş fi gândit că voi putea preda gramatica limbii franceze. A trebuit să mă documentez şi să fiu atentă cum îi explic. În Moldova, programa e mult mai complicată decât în Franţa”, menţionează Corina Cojocaru.


Departe fiind de cei dragi, gândul mereu îi este acasă, în Moldova.

„Aşteptăm veşti bune din Moldova. Soţul meu, în fiecare dimineaţă când serveşte cafeaua citeşte ştirile din Republica Moldova. Ne bucurăm când avem veşti bune şi sperăm să fie bine şi în continuare”, spune Corina Cojocaru.
 

Comentarii