
D-riei Olga Bordeianu, 

Preşedinte IPNA Compania Teleradio-Moldova

RAPORT

(Serviciul Ombudsmanului 2016)

Carmelia Albu



Pe parcursul anului 2016 IPNA Compania Teleradio-Moldova a continuat să 

fie una din principalele surse de informare pentru cetăţenii din Republica Moldova, 

radiodifuzorul public având acoperire naţională. Atât posturile de radio cât şi cele 

de televiziune difuzeză programe de interes public pe diverse teme.

Potrivit Barometrului de Opinie Publică (BOP) din octombrie 2016, 

Televiziunea este cea mai importantă sursă de informare pentru cetăţeni, aceasta 

fiind creditată cu 62,1%. în acelaşi timp, Moldova 1 se află pe poziţia a doua cu un 

procent de 43,5%, printre principalele trei canale tv de unde se informează 

cetăţenii. Radio, ca sursă importantă de informare este plasat pe poziţia a treia cu 

4,6%, fiind devansat de Internet (21,5%). Menţionăm că site-ul www.trm.md-nu se 

regăseşte printre principalele site-uri pentru care optează utilizatorii.

Ţinând cont de atribuţiile Serviciului Ombudsamanului privind consolidarea 

şi menţinerea credibilităţii publicului faţă de IPNA Compania Teleradio-Moldova, 

pe parcursul anului 2016, am monitorizat programele radio şi televiziune sub 

aspectul calităţii produsului audiovizual şi al actualităţii temelor abordate.

Menţionăm că anul 2016 a fost unul electoral, care a impus noi cerinţe în 

reflectarea campaniei electorale, dar şi a alegerilor, în legătură cu specificul 

scrutinului prezidenţial. Pentru prima dată în ultimii 15 ani preşedintele ţării a fost 

ales cu votul direct al cetăţenilor.

1.Radiodifuzorul public în perioada electorală.

în cadrul alegerilor prezidenţiale directe, Serviciul Public de Radio şi 

Televiziune, având o experienţă cristalizată în reflectarea scrutinelor parlamentare 

şi locale, urma să dea dovadă de fidelitate faţă de principiile de comunicare 

audiovizuală prevăzute de lege. Un exerciţiu absolut nou, care în opinia noastră, a 

demonstrat profesionalismul angajaţilor. In perioada electorală si in campania

http://www.trm.md-nu


electorală (15 septembrie -  13 noiembrie) Radiodifuzorul public a fost monitorizat 

privind comportamentul editorial atât de CCA cât si de societatea civilă.

In rapoartele prezentate de Coaliţia pentru Alegeri Libere si Corecte, în linii 

mari se atestă respectarea de către Moldova 1 si Radio Moldova a normelor 

deontologice profesionale. Potrivit studiului, în perioada 15-29 septembrie 2016, 

televiziunea publică Moldova 1 a pus pe post 103 ştiri cu caracter electoral direct şi 

indirect, deasemenea au fost puse pe post şi 3 emisiuni cu o durată totală de 6,3 

ore. Preponderent au fost tratate temele politice, dar şi subiecte ce ţin de procesul 

electoral. Materialele cu implicaţii electorale de la Moldova 1 au vizat diverşi 

protagonişti şi au citat o varietate de surse, inclusiv reprezentanţi ai Comisiei 

Electorale Centrale (CEC), ai societăţii civile şi ai ministerelor. în raportul de 

monitorizare se arată că dintre pretendenţii la funcţia de şef al statului şi 

concurenţii electorali, cel mai des au apărut în imagini Marian Lupu -  21 ori, Igor 

Dodon a apărut pe ecran de 10 ori, Andrei Năstase, Maia Sandu şi Iurie Leancă au 

fost prezentaţi mai mult în imagini, intervenţiile personale fiind mult mai mici.

în emisiuni au fost prezenţi reprezentanţi ai societăţii civile, ai Guvernului, 

ai Parlamentului, experţi şi membri ai Comisiei Electorale Centrale. în opinia 

societăţii civile, majoritatea materialelor analizate au fost neutre, fără a favoriza 

sau defavoriza vreun aspirant sau concurent electoral.

Ulterior, în perioada 6-11 noiembrie, experţii notează că cei doi candidaţi 

rămaşi în cursă după primul tur de scrutin din 30 octombrie 2016, Igor Dodon, 

candidat PSRM şi Maia Sandu, candidatul comun PAS, PLDM, PPDA, în 

emisiunile radiodifuzorului public au avut o imagine mai mult pozitivă sau neutră.

Menţionăm că Serviciul Public de Radio şi Televiziune a desfăşurat 

dezbateri electorale cu tematica economică, politica externă şi securitatea statului. 

Formatul emisiunii a avut priză la telespectatori. Alături de candidaţii electorali în 

platou au fost invitaţi şi alegătorii. Apreciem faptul că aceste dezbateri au



reprezentat un coprodus al Televiziunii Publice cu societatea civilă (IDIS Viitorul, 

Agenţia Naţională de Business şi Asociaţia PromoLEX).

Dezbaterile electorale s-au desfăşurat în conformitate cu rigorile 

Regulamentului CEC şi a normelor interne.

Aprecierile experţilor care au monitorizat comportamentul editorial al 

Radiodifuzorului Public nu au fost întru totul împărtăşite de consumatorii de 

programe. Serviciul Ombudsmanului a fost sesizat de numeroşi telespectatori care 

au invocat insuficienţa informaţiei în zilele de scrutin pe 30 octombrie şi 13 

noiembrie. Oamenii ne-au comunicat că ar fi vrut să vadă la postul public de 

televiziune reportaje despre desfăşurarea scrutinului peste hotarele ţării. în special 

s-au referit la situaţiile înregistrate la secţiile de votare din Londra, Moscova, 

Lisabona, Milano. Grigore Chelea din mun. Chişinău, printr-o sesizare la telefon 

ne-a reproşat lipsa de pe ecran a titrului glisant prin care să se informeze despre 

prezenţa la urnele de vot şi rezultatele prealabile ale scrutinului.

2. Interesul public în politica editorială a Radiodifuzorului Public.

Compania Teleradio-Moldova este radiodifuzorul public naţional care, 

potrivit legislaţiei în vigoare, urmează să asigure dreptul la informare al tuturor 

categoriilor de cetăţeni, inclusiv al reprezentanţilor etniilor conlocuitoare. Reieşind 

din acest deziderat, de competenţa managerilor ţine elaborarea şi implementarea 

unor politici editoriale care să asigure interesul public. în grila de emisie, atât la 

radio cât şi la televiziune urmează să se regăsească emisiuni de divers gen şi 

tematică, care nu se produc la televiziunile comerciale. Acestea trebuie să abordeze 

realităţile sociale, politice şi economice atât din ţară cât şi de peste hotare. 

Domeniile culturii, educaţiei, sportului, inovaţiei la fel se vor regăsi în emisiunile 

Radio Moldova şi Moldova 1. Calitatea produsului audiovizual va fi detrminată de 

asigurarea informării corecte, imparţiale, echidistante, respectând echilibrul politic,



libertatea de exprimare. Deşi audienţele demonstrează că publicul ar opta pentru 

emisiuni tabloide, radiodifuzorul public însă trebuie să reflecte direcţiile de 

dezvoltare a ţării, politicile promovate, precum şi perspectivele generaţiilor în 

creştere.

Analizând tematica abordată în emisiunile de la radio şi televiziune, 

constatăm existenţa unor carenţe. Lipsesc din grilă emisiuni din domeniul sănătăţii, 

drepturilor omului, jurisprudenţă. Alte subiecte de interes major cum ar fi: 

delapidările din sistemul bancar, reformele în domeniul justiţiei, educaţiei şi al 

sănătăţii, precum şi reglementarea conflictului transnistrean, în opinia noastră, sunt 

tratate doar ocazional. în acest context, considerăm oportună lansarea unor cicluri 

de emisiuni care să ia în dezbatere aceste teme. Deşi există emisiunile „Moldova în 

Direct” şi „Loc de dialog”, axate pe evenimentul la zi, acestea nu totdeauna asigură 

o tratare profundă a temelor menţionate, iar moderatorii adesea dau dovadă de 

cunoştinţe insuficiente în domeniile abordate. Astfel, pe 27 iunie 2016, la 

emisiunea „Moldova în Direct” moderatoarea l-a întrebat pe ministrul de externe 

Andrei Galbur, dacă după Brexit cetăţenii moldoveni, deţinători ai paşapoartelor 

biometrice, vor avea nevoie de vize pentru Marea Britanie, provocând invitatului 

nedumerirea (Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord nu este parte a 

zonei Shengen, iar cetăţenii moldoveni circulă cu vize în această ţară, inclusiv 

după liberalizarea regimului de vize în aprilie 2014). De notat, că această atitudine 

a moderatorilor persită: pe 16 februarie 2017, moderatoarea emisiunii şi-a propus 

să ia în dezbatere iniţiativele de modificare a Codului Electoral. Din cei 4 invitati
’  9

doar pe doi i-a prezentat corect. Momentul a stârnit zâmbetul prezentatoarei şi 

nemulţumirea telespectatorilor. Serviciul Ombudsmanului a fost sesizat de Eugenia 

Nicoară din or.Donduşeni, care a invocat atitudinea iresponsabilă dar şi conţinutul 

angajat al emisiunii. Ulterior, pe 22 februarie 2017, prezentatorul acestei emisiuni, 

cu câteva minute înainte de a intra în direct nu cunoştea care este tema dezbaterii.



Despre criteriile de selectare a prezentatorilor pentru emisiunile de dezbateri am 

fost întrebaţi: „ Solicit, respectuos, răspuns la urmatoarea intrebare. De ce unele 

dezbateri sunt moderate de jurnalişti de la alte posturi media decât teleradio? 

Apropo, in majoritatea cazurilor nu de cea mai buna calitate Leonid Smolnitchi 

[foculdinvatra@gmail.com]

Carenţele induc la formarea unor opinii precum că serviciul public de radio 

şi televiziune ar fi angajat. Igor Munteanu, director executiv IDIS “Viitorul” a 

menţionat pe 5 martie 2017 pentru presa din ţară: “Avem un clar monopol de 

presă, în care anumiţi proprietari deţin câte şapte licenţe naţionale, iar vocile slabe 

ale societăţii civile se aud foarte rar. Se aud la posturi independente care sunt 

finanţate de parteneri externi, mai puţin la Moldova 1, care e finanţată din bani 

publici”.

Pe 22 martie 2016, atacul terorist de la Bruxelles figura pe timeline-ul presei 

intemţionale dar nu şi la Moldova 1. Transmisiuni în direct în Republica Moldova 

erau pe TVR Moldova şi Publika TV. Am sesizat managerii de la televiziune, 

recomandându-le să abordeze subiectul într-o emisiune de dezbatere. Directorul 

Mircea Surdu mi-a răspuns că Prime nu face o astfel de transnmisiune. 

Dezabaterea a apărut mai târziu, după ce consumatorii de programe fuseseră 

informaţi din alte surse. O astfel de abordare, în opinia noastră, poate fi calificată 

drept reacţie întârziată a radiodifuzorului public la evenimentele de rezonanţă 

maximă.

O altă ratare care a limitat accesul cetăţenilor la informaţie de interes public 

ţine de ziua de 23 martie 2017, când la Piatra-Neamţ, România, a avut loc şedinţa 

comună a Guvernelor RM şi României. Evenimentul a fost transmis în direct de 

Publika TV şi de TVR Moldova, dar nu şi de postul public de televiziune.
/V

In ceea ce priveşte emisiunea radiofonică „Loc de de dialog”, constatăm că 

aceasta este realizată profesionist. Se observă o consecutivitate în tematicile

mailto:foculdinvatra@gmail.com


abordate, pluralismul de opinie şi libertatea de expresie, în special prin includerea 

discuţiilor interactive cu cetăţenii. Mihail Botică din s.Colibaş, raionul Cahul, 

sugerează completarea agendei de dezbateri cu noi teme de ordin geopolitic.

O carte de vizită a Televiziunii Publice este talk-show-ul “Bună seara!”. Pe 

parcursul anilor, acest proiect a demonstrat sustenabilitate prin promovarea pe 

ecran a temelor de interes public, implicarea societăţii în discuţii.

Telespectatorii apreciază lansarea postului de televiziune Moldova 2. 

Difuzarea emisiunilor din patrimoniu contribuie la promovarea valorilor naţionale, 

cultivarea spiritului civic şi al unităţii naţionale.

Sunt vizibile rezultatele reformei iniţiate în noiembrie 2012 în 

Departamentul Ştiri şi Dezbateri TV. în cooperare cu experţii de la DW a fost 

schimbat formatul ştirilor, modernizat studio, însă se resimte lipsa unei concepţii 

de abordare a informaţiei. în linii mari ştirile de la Moldova 1 sunt echidistante. Un 

moment negativ care afectează imaginea Departamentului, este producerea 

emisiunii “Dialog Social”, finanţată din exterior. Acest lucru are un impact asupra 

independenţei editoriale şi contravine prevederilor Codului Audiovizualului 

(ar.52). Un alt neajuns ţine de calitatea emisiunii “Mesager Stop-Cadru”, care 

deasemenea este realizată în lipsa unui concept bine definit. Lansată drept 

emisiune de sinteză, aceasta repetă unele reportaje difuzate pe parcursul săptămânii 

fără a le confere o abordare de analiză. Subliniem si difuzarea sporadică a 

emisiunii prin sistarea acesteia pe o durată de aproape jumătate de an.

De notat, că atât în ştiri cât şi în celelalte emisiuni produse de radiodifuzorul 

public, lipsesc investigaţiile jurnalistice, gen frecvent abordat de concurenţii 

mediatici. Multe teme sugerate de consumatorii de programe puteau constitui 

obiectul investigaţiilor.

Deasemenea lipsesc cu desăvârşire campanile sociale atât la Radio cât şi la 

Televiziune. Există premise ca Moldova 1 şi Moldova 2 să deţină întâietate în



topul celor mai vizionate televiziuni din ţară, dacă postul de televiziune ar difuza 

filme documentare şi artistice de valoare universală.

Menţionăm bunele practici ale angajaţilor de la Radio Moldova, care 

organizează întâlniri cu radioascultătorii. Reporterii interacţionează cu publicul, 

deplasându-se în teritoriu. Astfel au fost organizate întâlniri în raioanele Soroca, 

Ştefan-Vodă şi Dubăsari.

3. Petiţii şi sugestii din partea telespectatorilor.

Pe parcursul anului 2016 Serviciul Ombudsmanului a primit din partea 

cetăţenilor 123 de petiţii. Consumatorii de programe audiovizuale au solicitat 

mediatizarea problemelor de ordin personal:

Pe 11 ianuarie Serviciul Ombudsamnului a fost sesizat de locatarii 

domiciliaţi pe strada Universităţii din mun. Chişinău, care s-au plâns pe gălăgia 

insuportabilă de pe strada lor. Petiţia a fost adresată Primăriei mun. Chişinău, 

Secţiei Poliţiei Rutiere din cadrul Comisariatului General de Poliţie Chişinău. Cei 

21 de semnatari ai plângerii solictă de la autorităţi instalarea unor indicatoare 

rutiere, care ar limita circulaţia transportului pe strada Universităţii. în urma 

examinării, petiţia a fost direcţionată Departamentului ştiri şi dezbateri TV pentru 

realizarea unui rportaj.

Cetăţeana Caradja Tamara din or. Basarabeasca s-a plâns că famila ei a fost 

jefuită, iar ancheta în acest caz este tergiversată. Caradja a solicitat mediatizarea 

acestui caz, după ce a sesizat organele de poliţie şi Procuratura.

Deasemenea Serviciul Ombudsamanului a fost sesizat de 4 deţinuţi din 

pentenciare, care solicită sprijinul Companiei în asigurarea transparenţei procesului 

judiciar, prin prezenţa jurnaliştilor de la Teleradio-Moldova în instanţele de 

judecată.

în sesizările verbale, consumatorii de programe solictă mai multă informaţie 

despre prevenirea îmbolnăvirilor de gripă. Aliona Boboc, s. Bocşa Făleşti a



exprimat nemulţumire, că la emisiunile de la Radio şi TV simt doar constatate 

cazurile de deces fără a informa cetăţenii despre pericolul gripei şi altor infecţii 

virale, comportamentul oamenilor în caz de boală şi promovarea modului sănătos 

de viaţă.

în 5 cazuri telespectatorii au reproşat modalitatea de reflectare a acţiunilor 

de protest care au avut loc în luna ianuarie. Raisa Pistrui din mun. Chişinău s-a 

arătat indignată de faptul că în zilele în care aveau loc protestele, la emisiunile de 

dezbateri au fost invitaţi doar analişti, experţi şi mai puţini din rândul 

manifestanţilor.

Cetatenii solicita asistenta media in rezolvarea problemelor de ordin juridic, 

în urma examinării solicitărilor cetăţenilor, au fost selectate teme pentru 

investigaţii jumaşistice şi direcţionate departamentului Radio Actualităţi.

Vasile Jereghi, domiciliat s. Cojuşna, raionul Străşeni a cerut sprijinul 

Companiei Publice Teleradio Moldova în soluţionarea unui litigiu legat de 

acaparea frauduloasă a imobilului care îi aparţine.

Doţu Pavel, deţinut în penitenciarul Nr.l din or. Taraclia, susţine că a fost 

condamnat pe nedrept şi solicită mediatizarea cazului. Serviciul ombudsmanului a 

expediat un răspuns în scris cetăţeanului Donţu, recomandîndu-i să se adreseze la 

Procuratură, Avocatului Poporului şi la Centrul pentru Drepturile Omului (în 

scrisoare au fost indicate adresele acestor instituţii).

Familia Ionesco din or. Vulcăneşti s-a plâns că a fost jefuită, prejudiciul 

fiind estimat de partea vătămată în proporţie de 100 de mii de lei. Cazul vizează 

un litigiu între familia Ionesco şi partenerii săi de afaceri şi se află pe rol în instanţa 

de judecată. în răspunsul expediat s-a făcut referire la atribuţiile Difuzorului 

Public.



Angajaţii întreprinderii CNB Tehnologie din oraşul Basarabeasca nu au 

ridicat salariile timp de 2 ani. Problema a fost semnalată de aceştia într-o scrisoare 

expediată pe adresa Companiei. Oamenii solicită reflectarea problemei.

Anatolii Jurov din or. Rezina solicită copia imprimării meciului de fotbal 

dintre echipa Zimbru şi vteranii de fotbal, disputat pe 2 iunie 2015. Cetăţeanul 

Jurov a fost informat despre serviciile pe care le poate presta Compania, 

indicândui-se numerele de telefon de contact ale departamentului Marketing.

Serviciul Ombudsmanului a fost contactat de Constantin Parfeni din or. 

Hânceşti, care şi-a expus părerea referitor la emisiunile de radio şi televiziune. 

Cetăţenul Parfeni a invocat lipsa reporterilor zonali, care ar fi pus pe post subiecte 

din alte localităţi ale ţării decât capitala.

Mai multe petiţii ale telespectatorilor indică asupra corectitudinii limbajului 

folosit în emisunile destinate etniilor, fiind aduse exemple de greşeli gramaticale şi
A

stilistice. In urma sesizării, am discutat cu editorii şi producătorii emisunilor vizate 

şi am recomandat reponsabilior să impună mai multe filtre produsului TV până la 

difuzare. Cele mai multe erori, însă au fost semnalate la programele de ştiri. De 

exemplu, în programul “Mesager” de pe 6 aprilie 2016 a fost difuzată o ştire cu un 

conţinut eronat şi chiar distorsionat: “Procurorul general va fi exclus din 

componenţa Curţii Supreme de Justiţie. Guvernul a aprobat un proiect de lege ce 

vizează modul de numire şi selectare a judecătorilor CSM...” Această ştire a 

prejudiciat nu doar imaginea Companiei. Greşeli grave comit şi prezentatorii 

ştirilor. Pe 9 mai 2016 prezentatoarea anunţă că Preşedintele Nicolae Timofti ne 

îndeamnă să perversăm pe calea integrării europene.

- “ ... avionul a fost doborât la hotarul ruso-sirian...”

- Preţuri plafon ANRE, cifre greşite. (Mesager, 23 august) etc.



/V * *

Situaţia se repetă şi în alte emisiuni. In emisiunea “Buna dimineaţa” rubrica 

“Horoscop”, fiind imprimată din timp, a intrat pe post cu fraza: “Oi, blin, s-a 

imprimat?”

Toate sesizările şi solicitările cetăţenilor sunt examinate în măsăura 

posibilităţilor şi atribuţiilor, acestea fiind un indiciu al gradului de credibilitate faţă 

de instituţia publică Teleradio-Moldova.

4.Comunicare internă.

Comunicarea, relaţionarea între manageri şi angajaţi pot contribui la buna 

funcţionare a instituţiei. Or, lipsa acesteia are impact direct asupra calităţii 

produsului audiovizual şi adesea este cauza apariţiei unor conflicte.
/V

In conformitate cu prevederile Regulamentului de funcţionare, Serviciul 

Ombudsmanului a reacţionat la sesizările angajaţilor şi ale consumatorilor de 

programe.
3.5. Serviciul Ombudsmanului mediază imparţial conflictele apărute între beneficiarii 

serviciilor de programe şi Companie, dacă acestea au ca obiect respectarea/nerespectarea normelor 

profesionale în realizarea produselor mediatice. Rezultatele medierii sunt aduse la cunoştinţa publicului 

şi a părţilor interesate din Companie, inclusiv a factorilor decidenţi. în cazul în care finalitatea unui 

conflict este o decizie a administraţiei Companiei, ea, de asemenea, se face publică.

3.6. Serviciul Ombudsmanului mediază imparţial conflictele apărute între angajaţii Companiei 

(între angajaţii de rând, între angajaţii de rând şi manageri, între manageri), dacă acestea au ca obiect 

respectarea/nerespectarea normelor profesionale în realizarea produselor mediatice. Ombudsmanul 

poate fi sesizat în cazuri de cenzură sau nerespectare a libertăţii editoriale a jrunaliştilor. Rezultatele 

medierii sunt aduse la cunoştinţa părţilor interesate din Companie, inclusiv a factorilor decidenţi.

3.7. Serviciul Ombudsmanului oferă consultanţă în limitele atribuţiilor sale oricărui solicitant din 
interiorul sau din exteriorul Companiei. (Regulamentul de funcţionare al Serviciului Ombudsamnului din

cadrul IPNA Compania Teleradio-Moldova).

Anul 2016 a fost unul dificil, fiind marcat de diverse conflicte între manageri 

şi angajaţi. Neînţelegerile, care urmau a fi soluţionate pe cale amiabilă, au 

degenerat în litigii de muncă aflate pe rol în instanţele de judecată. Angajaţii sunt



disponibilizaţi la insistenţa şefului de unitate, prin ordine semnate de Preşedintele 

Companiei, fără o examinare obiectivă a cazurilor. Deasemenea, au fost emise 

ordine de lichidare ilegală a unor funcţii deţinute de angajaţi.

Unii şefi de unitate recurg la persecuţii, făcând abuz de pârghii 

administrative. Cele mai dese cazuri sunt semnalate în Departamentul Ştiri şi 

Dezbateri TV.

Serviciul Ombudsmanului a fost sesizat de nenumărate ori de angajaţi, care 

s-au plâns pe comportamentul agresiv al şefilor, cazuri de violenţă verbală, precum 

şi manifestarea unei responsabilităţi limitate faţă de exercitarea atribuţiilor de 

serviciu.

Unele conflicte au fost generate de expunerea opiniilor unor angajaţi pe 

reţeaua de socializare Facebook. Codul de etică şi principii nu admite blamarea 

instituţiei, dar în acelaşi timp, nu poate îngrădi libertatea de exprimare. Problema 

apariţiei unor opinii critice pe reţelele de socializare poate fi soluţionată prin 

oferirea posibilităţii angajaţilor de a-şi spune părerea în interiorul Companiei. 

Abordările incorecte şi tendenţioase în cadrul anchetelor de serviciu impun 

angajaţii să sesizeze instanţele de judecată. în consecinţă, este prejudiciată 

imaginea Companiei şi bugetul acesteia.

5. Concluzii şi recomandări.

în concluzie, susţinem în continuare necesitatea efectuării unor sondaje în 

rândul consumatorilor de programe pentru a identifica tematica emisiunilor şi 

formatul acestora. Opinia societăţii privind produsele mediatice difuzate de 

Teleradio-Moldova trebuie luată în considerare, studiată, analizată şi plasată în 

politicile editoriale ale instituţiei.

Pentru a spori calitatea produsului audiovizual, considerăm oportună 

perfecţionarea angajaţilor în cadrul trainnig-urilor naţionale şi internaţionale.



Prezentatorii şi moderatorii de emisiuni necesită instruiri adiţionale în scopul 

adoptării unui comportament adecvat în studio şi vorbire corectă.

Crearea unor platforme de comunicare între manageri şi subalterni, astfel 

încât problemele, dar şi opiniile critice să poată fi expuse în interiorul unităţii şi 

analizate obiectiv.

Adoptarea unui comportament managerial conform standardelor europene, 

ar elimina problemele de comunicare, survenite în urma promovării excesive a 

stilului autoritar de administrare. în opinia noastră, managerii trebuie să asigure 

accesul subalternilor la stabilirea obiectivelor şi repartizarea sarcinilor precum şi 

participarea acestora în procesul decizional. Stilul democratic de conducere ar 

putea determina reducerea tensiunilor, evitarea conflictelor şi menţinerea unei 

culturi organizaţionale pozitive.

Carmelia ALBU, Ombudsman

Februarie 2017 CL .




